De omzet voor de hele groep ging met 6,4 procent omlaag tot 150,8 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat daalde van 7,3 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2011 tot 2,2 miljoen euro dit jaar. Onder de streep bleef een winst van 3,1 miljoen euro over, tegen 5,4 miljoen euro vorig jaar. De nettoschuld liep fors op.

Topman Piet Hein Merckens liet in een toelichting weten dat Wessanen verder heeft geïnvesteerd in groei en in zijn belangrijke merken. Het bedrijf is echter geraakt door het lage consumentenvertrouwen en de daarmee samenhangende lagere uitgaven. Wessanen heeft daarom maatregelen getroffen om de operationele kosten in de tweede helft van het jaar te verlagen, aldus Merckens.

Nieuwe banen

Het aantal nieuwe banen wordt beperkt, maar in feite worden alle uitgaven tegen het licht gehouden om eventuele bezuinigingen te vinden, zei Merckens.

Verder zegt Wessanen ,,minder presterende onderdelen te verbeteren of af te stoten”. Dat gebeurt door het gehele bedrijf heen, stelde Merckens. Hij sloot desinvesteringen niet uit.

Natuurproducten

Volgens de topman bewijzen de resultaten van de tak Grocery, die natuurproducten levert aan supermarkten, dat Wessanen met de huidige strategie op de juiste weg zit. Grocery zag de omzet stijgen, terwijl het bedrijfsresultaat daalde als gevolg van hogere marketingkosten.

Bij HFS, dat op een operationeel verlies uitkwam over een fors lagere omzet, ,,zal een aantal uitdagingen het hoofd moeten worden geboden'', meldde het bedrijf. Het gaat onder meer om het verbeteren van distributie, aldus Merckens.

Voor de Amerikaanse drankentak ABC, die in juni (opnieuw) in de etalage is gezet, bestaat ,,geruime belangstelling''. Er zijn concrete kandidaten die interesse hebben in een eventuele overname van de divisie, zei Merckens. De belangstellenden ,,komen van alle continenten'', aldus de topman. De omzet van de divisie is in het tweede kwartaal wederom fors gegroeid.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl